De juist opbouw voor een zakelijk blog

Wil je een zakelijk blog opstarten voor jouw bedrijf? Maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Zorg er in ieder geval voor dat jouw blogpost de juiste opbouw heeft. Dit zorgt voor overzicht en de lezer vindt snel en gemakkelijk de belangrijkste informatie. Ik geef je een aantal tips hoe je jouw zakelijke blog kunt opbouwen. 

Een zakelijk blog levert je meer websitebezoekers en naamsbekendheid op. En als je het goed aanpakt, kunnen ze er voor zorgen dat je mailinglist groeit of zelfs de omzet verhoogt.

  1. Een pakkende titel
    Schud jij de perfecte titel zo uit je mouw of moet je er wat langer over na denken? Je hoeft niet te beginnen met de titel als je gaat schrijven. Voeg de titel gerust toe nadat je het hele artikel af heb. Soms heb je namelijk geen inspiratie voor het bedenken van een pakkende titel. Maar het is de eerste indruk die telt, anders lezen mensen niet verder. Begin de titel bijvoorbeeld met een cijfer: 5 tips voor bloggen. Of gebruik vraagwoorden, zoals: hoe, waarom, wanneer en wat. Bijvoorbeeld: Wat maakt een blog tot een succes? Ook kun je de titel beginnen met een bijvoeglijk naamwoord, zoals: Simpele tips voor bloggen.
  2. Een bijpassende opvallende foto
    Naast dat je blog lekker wegleest, wil je het oog ook wat geven. Mensen zijn namelijk visueel ingesteld. Met een goede en vooral relevante foto, kun je er voor zorgen dat bezoekers doorgaan met het lezen van je artikel. Maar waar haal je deze afbeeldingen vandaan? Je vindt ze op stockwebsites. Deze afbeeldingen mag je rechtenvrij en meestal zonder bronvermelding gebruiken. Kijk bijvoorbeeld eens op Pixabay.
  3. Een slimme opbouw
    Jammer maar waar, bijna niemand leest een blogpost helemaal van begin tot eind. De meeste lezers scannen een artikel. Zorg er dus voor dat jouw artikel ook goed te scannen is. De lezer wil de belangrijkste informatie snel kunnen vinden. Dat doe je door een logische opbouw aan te houden. Begin met een inleiding, waarin je het onderwerp in een paar zinnen introduceert. In de kern, of het middenstuk, ga je vervolgens dieper in op het onderwerp. Dit kan bestaan uit een aantal alinea’s. Voeg tussenkopjes toe voor een goed overzicht. Je eindigt met een afsluiting, waarin je bijvoorbeeld kort een samenvatting van de blog geeft.
  4. Een call-to-action
    Meestal is het doel van een blog de lezer aanzetten tot actie. Bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief, een ander artikel lezen, een product aanschaffen of een e-book downloaden. Zorg er wel voor dat de actie natuurlijk én waardetoevoegend is. Als de actie niet in de blog past, kun je er beter voor kiezen het weg te laten. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een vraag stellen, zodat lezers een reactie achterlaten. Hiermee kun je een discussie aangaan met je lezers (meer interactie) of vragen beantwoorden bij onduidelijkheden.
  5. Correcte spelling en grammatica
    Aangezien het hier gaat over een zakelijk blog, wil je er wel voor zorgen dat je professioneel overkomt. Het staat een beetje knullig als je taalfouten in je blog hebt staan. Mensen nemen je dan toch iets minder serieus. Zorg dus voor een blog die taalkundig 100% klopt. Soms is het goed je blog nog even door iemand anders na te laten lezen, voordat je het publiceert.

Met deze tips ben je op de hoogte van de basiselementen voor een goede zakelijke blog. Is het voor jou een uitdaging om je woorden goed op ‘papier’ te krijgen? Ik kan je daarbij helpen. Stel me gerust een vraag in de reacties hieronder of neem contact met me op.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *